PERSBERICHT – Stichting FDBCK start met gezonde schoollunches in Rotterdam

Den Haag, 16 september 2021. Dit schooljaar verzorgt Stichting FDBCK (lees: Feedback) met de actie Share a Meal gezonde schoollunches op twee middelgrote basisscholen in de Rotterdamse wijken Delfshaven en Spangen, de eerste twee in een reeks scholen. Stichting FDBCK zet zich samen met diverse partners in om een einde te maken aan ondervoeding en honger onder kinderen in Nederland. Want ongelofelijk maar waar, ook in ons land gaan nog elke dag veel kinderen zonder eten naar school.

In Nederland gaan 278.000 kinderen met honger naar school [CBS 2020].  In Rotterdam groeit 1 op de 4 kinderen op in armoede [Gemeente Rotterdam 2018]. Veel van deze kinderen gaan zonder ontbijt naar school en krijgen ook geen lunch mee. Dit tekort aan gezonde, noodzakelijke voedingsstoffen leidt bij kinderen tot verminderde prestaties. Een rommelende buik schreeuwt immers harder om aandacht dan het schoolbord van de leerkracht. Door het nuttigen van een gezonde schoollunch krijgen deze kinderen pas echt een kans op een eerlijke toekomst. Directeur van Obs Kasteel Spangen ‘Wij zijn heel blij met de maaltijden van Stichting FDBCK. De leerlingen van Obs Kasteel Spangen krijgen 2 voedzame lunchmaaltijden per week waardoor zij zich beter kunnen concentreren op hun schoolwerk en waardoor wij de gezinnen in Spangen (nog) meer tegemoet kunnen komen. Trots op deze nieuwe samenwerking!’

Geen honger
Marielle van Spronsen van Stichting FDBCK: ‘Share a Meal is een nieuw fondsenwerving-concept. Wij geloven dat het delen van maar een klein beetje van onze rijkdom een enorm verschil kan maken om deze kinderen een eerlijke kans te geven op een betere toekomst. Zo is het doel van de Verenigde Naties in 2030 (SDG 2) dat niemand meer op de wereld hongerlijdt. Een doel waar we als FDBCK aan bij willen dragen, te beginnen dichtbij huis. Onze uitdaging voor alle kinderen in Nederland is: iedere dag één goede schoolmaaltijd. Daarom willen we beginnen met 1000 kinderen op scholen in Delfshaven, Spangen en Rotterdam Zuid. De eerste 400 kinderen krijgen nu een maaltijd maar om onze doelstelling te halen hebben wij meer fondsen nodig. Daar gaan we de komende tijd op inzetten.’

Olivier eet Gezond
De maaltijden die FDBCK gratis ter beschikking stelt, worden dagelijks verzorgd door Olivier eet Gezond. Oprichter Olivier eet Gezond Jolanda Zwanenburg: ‘Ik vind het belangrijk dat kinderen veel verschillende soorten verse groenten eten én dat kinderen leren dat gezond eten lekker en gezellig is!’

Vind jij ook dat het ook niet normaal dat er in een rijk land als Nederland nog kinderen met honger naar school gaan? Stichting FDBCK zet zich er met de actie Share a Meal voor in dat alle kinderen in Nederland in 2030 toegang hebben tot een gezonde voedzame schoollunch. Wij roepen iedereen op om mee te doen met Share a Meal. Dit kan door een directe bijdrage te doen op https://fdbck.nl/share-now of door partner te worden in de Share a Meal actie. De opbrengsten van Share a Meal komen volledig ten goede aan schoolmaaltijden voor kinderen in Nederland.